Proč zrovna čeština
by měla být světovým jazykem budoucnosti?
Odpověď je v její schopnosti přizpůsobit se ke
světovému jazyku ekonomiky, k matematice.
V žádném evropském jazyce nelze vytvořit
kombinací slov o číslicích souvětí v takové vzájemné symetrii obou jazyků, která
v kombinovaných vztazích pojmů počtu a smyslu definuje celou oblast těchto výstupů
lidského myšlení. Výklad tohoto souvětí v prostředí matematiky pomocí množiny symetrií zároveň
dokládá zněním souvětí gramatiku jazyka a prioritu
vztahu mezi počtem a smyslem prvků obou pojmových systémů pomocí definice obvyklé věty
etnického i matematického jazyka.
Trojice rovností (níže uvedená) je ukázkou, jak lze pomocí
výkladu jejich zápisu definovat některá omezení a přednosti matematiky ve vztahu k
přednostem naší mateřštiny. Každý jazyk je rozhodovacím nástrojem, číselná, slovní, zvuková či
obrazová podoba nějakého sdělení je možností pro každého z nás k takovému sdělení
najít osobní vztah, který je vyjádřitelný rovnováhou či nerovnováhou emocí v podobě různé
míry pocitu pravdivosti. Míru souladu informací ve vědomí (pravdivost)
kontrolujeme také dvojím pojmovým materiálem,jazykem matematiky a etnickým jazykem, vesměs
mateřštinou.
Jednou ze základních vlastností pojmového systému matematiky je vedle popisu hmotného
prostředí i jeho nezávislost na probíhajícím čase, matematické pravdy jsou v čase stálé, je
konstruována tak, aby byly. Používá prvky kategorie velikosti tak, aby výsledek byl vždy ve
statické rovnováze nezávislé na plynutí času. Rovnováhu symbolů a vztahů zajišťují pravidla -
axiomy matematiky. Dynamiku (funkci matematiky v čase) zajišťuje posloupnost kroků,logika.
Klasická logika slouží k definování optimální cesty vždy jen k jednomu ze dvou (i více)
možných řešení.
Tento text má za cíl formulovat základnu pro logiku, která současně exaktně zpracovává
tolik vzájemně protikladných předpokladů, kolik jich stačí představitelé těchto předpokladů v
určeném čase předložit ve zvukové podobě.
Klasickou logikou nelze nahradit funkci emocí,
přítomných při vnímání pojmového materiálu etnického jazyka, který je založený na zvratné
rovnováze významů množiny výkladů každého pojmu. Každý jazyk slouží především k organizaci a
uspořádávání času. Etnický jazyk slouží navíc k nalezení osobního vztahu k informacím věcného
či nevěcného (duchovního?) obsahu. Tento osobní vztah lze nazvat
hodnotou pravdivosti vzhledem k celému souboru navzájem
propojených informací, vytvořených během života. Toto propojení vždy zajišťuje nějaký
objem pojmů, emočně svázaný s životními zkušenostmi. Etnický jazyk je i dnes stále otevřený,
zatím co matematika svůj pojmový systém uzavřela
pomocí axiomů do funkčního okruhu, kde lze matematicky dokázat cokoliv, i
nesmysl.
Návaznost etnického jazyka na tento bludný kruh matematiky najdeme na počátku minulého
století, v období, kdy Einstein formuloval matematicky popření fyziky prostoru tím,že vědomě
použil v té době nesmyslný předpoklad, mocninu rychlosti světla, která (umocněná!!)
nemohla v prostoru podle tehdejších informací existovat. Trojka a pět nul je prvním
společným jmenovatelem pojmového systému matematiky a pojmového materiálu etnického jazyka v
prostředí fyziky našeho prostoru, nula anebo písmeno Ó je společným grafickým symbolem
obou jazyků.
Základem pro popis myšlení, spojujícího oba jazyky, je nalezení dalších společných
jmenovatelů v podobě: dvojice symbolů: (pro přímku a sinusoidu), dvojice pojmů: (počet a smysl
sdělení) a ještě dvojice principů: (symetrie a rotace).Každá z těchto tří
kategorií (symbol, pojem, princip) je tak zastoupena dvojicí prvků nižšího řádu.
Pro oblast etnického jazyka je určující sdělitelnost kompletní informace, pochopení
smyslu sdělení prostřednictvím počtu vztahů, platných v matematice.
Všimněme si uvedených
číslovek, součtem 3 + 2 dostaneme 5, PĚT( pozn.: nezáleží na celkovém počtu nebo tvaru uvedených
pojmů, vždy je nutné pochopit zamýšlenou souvislost, zde: kolika a kterými prvky a v jakém
jejich vzájemném vztahu lze zajistit funkci nového typu logiky)
Variabilní vztahy pětky ve vztahu trojice + dvojice jsou základnou pro formulaci logiky,
která spojuje obě hemisféry libovolného počtu lidí do optimální funkce ve skupinovém
rozhodování. Tuto logiku lze doložit graficky, zákrytem obou pojmových systémů na níže
uvedeném souvětí. Klíčovým detailem je dvojprvek smysl sdělení (ve fyzice částic je
obdobou např. atom - proton a neutron). Zde je patrný jediný nedostatek současné české gramatiky. Je otázkou dalšího vývoje jazyka, kdy bude vazba
podmětu na předmět (nebo jiný větný člen) tak pevná,že optimální holá věta bude zahrnovat
Podmět, Přísudek a Předmět, tři podstatné prvky. Také k přijetí definice obvyklé věty musí
dozrát čas, zahrnuje ještě např. Přívlastek a Příslovečné určení, obvyklá česká věta má totiž
většinou 5 Pé. Proč asi?
Pětka stojí také uprostřed čísel desítkové soustavy, je jakousi
osou mezi číslicemi 1 9. Zároveň v číslech 1 - 10 vytvoříme druhou,virtuální symetrii,
kde osou je prázdný prostor mezi číslicemi 5 a 6. Můžeme si obě symetrie představit jako střed
houpačky, kde rovnováhu nezajišťuje součet velikosti prvků, ale jejich
shodný počet.
Zvratná rovnováha významu výrazu PĚT je v češtině přímo excelentní,číslice
historicky představuje hmotný svět. Ale shodným zvukem !! lze V ČEŠTINĚ vyjádřit i sloveso,
činnost v probíhajícím čase (zpívat).Zvukem spojený prostor hmoty a času je novinka, posunující
známou Einsteinovu větičku do nového kabátu. (E = m . t)Energie zvuku je spolu s energií světla
a energií času (v podobě myšlení) hlavní příčinou formování časoprostoru naší
existence.
Funkce zvratné rovnováhy významu slovesa a číslovky PĚT je základem mechaniky
rozhodovacího procesu, která má svou obdobu ve světě fyziky prostoru, kde hlavní úlohu hraje
také hmota a čas. Energii,přítomnou mezi dvěma částicemi hmoty můžeme pozorovat jen
pomocí následku, po uplynutí nějakého kvanta času, ve změně polohy,
tvaru apod. Virtuální časoprostor v našem mozku pracuje také tak, ale jaksi opačně. Dvě
odlišné informace (částice pravdy) se musí spolu utkat v prostředí všech dalších pomocí energie
času, kterou je proces myšlení. Následek myšlení se projeví pohybem hmoty v časoprostoru (souhlasem či nesouhlasem, vyjádřeným činností v
čase).
Objem a kvalita informací, perspektiva, ze které posuzujeme pravdivost nových informací
se občas převrátí (viz střídání socialismu a kapitalismu v naší historii, oběh slunce okolo
země,atd.). Tuto mechaniku překlápění výsledku jsem využil ve funkci diskusního nástroje,
pracujícího s účinky axiomu pravdivosti.Zvratnou rovnováhu číslovky a slovesa PĚT je nutno datovat
do začátku století i proto, že dnes se už tento výraz pro
zpěv neužívá,mimoto souvislost s Einsteinovou prací je mnohem hlubší (viz Hra se slovy a
číslicemi). Pro pochopení jedinečnosti českého jazyka ve vztahu k jazyku matematiky je určena
právě konstrukce souvětí, které je vzájemným propojením symetrického obrazu atributů říše
matematiky (přímka a sinusoida v symetrii s rotací a vlněním) a
současně souvětí definuje slovně variabilitu gramatiky obvyklé věty (početních vztahů
užitých prvků ve vztahu k momentální převaze významu některých z nich).
Proč nelze v jiném
jazyce sestrojit podobné souvětí tak, aby se také v základních matematických souvislostech
krylo ve stejně dokonalé souhře souvislostí s gramatikou nejen v součtech slov ale dokonce
i písmen? Odpověď je v pochopení cesty, kterou lidstvo během své historie vykonalo (viz:
A. Horák-O Slovanech úplně jinak, J.Wojnar-Tunel do kosmu, Ivo Wiesner-Stezka draka, Bible a
mnoho dalších).
-------------------------------------------------
Osu symetrie v běžně
užívané desítkové soustavě představuje číslice 5, slovy v češtině ji lze vyjádřit pěti písmeny
(pětka), třemi písmeny (pět) nebo pomocí zobecnění počtu prvků slovem (počet),které má náhodou
také stejný počet písmen, 5.
5 = 5 PĚT = 5 PĚTKA = 5 =
POČET
V první rovnosti se nic nového nedozvíme, představuje formu paradoxu. Poslední, třetí
rovnost velmi jednoduše dokládá cestu,kterou musel český jazyk vykonat, aby opět pěti písmeny ukázal
cestu od popisu množství hmoty číslicí k pojmu pro zobecnění jednoho způsobu myšlení, do
výsledku práce s čísly. Počet, vyjádřený libovolnou fyzikální či teoretickou hodnotou je
základním a také konečným postojem matematiky.Jak lze do rozhodovacího procesu v
matematickém prostředí a souvislostech vnést funkci času (činnost v průběhu času)
jinak než prostřednictvím klasické logiky to demonstruje prostřední rovnost, kde se
těžiště významu přesouvá od shody počtu prvků ke shodě smyslu číslice a zvukové shodě slova
i číslice.
Zvuk slova v mozku vyvolává možné návazné souvislosti v závislosti na rychlosti, ale i
na setrvačnosti chápání. Příkladem je druhý význam slova pět ve smyslu zpívat. Zpěv je
základním vyjádřením pocitu vnitřního souhlasu, je znakem souladu hodnot pravdivosti
ve vědomí, tento soulad zpracováváme prací se slovy, čísly, obrazem a zvukem.Tato prostřední rovnost představuje základní úlohu člověka v
průběhu rozhodování, - pochopit smysl slova v zamýšleném kontextu, v jiné souvislosti než
té, která se nabízí z dynamického stereotypu zaběhlého uvažování.
zpracoval
JanKo